Achter ‘t scherm van onze Tech Lead: Floris ten Hove

“Ik geef aan of de opdracht op het gebied van techniek haalbaar is en wat we daarvoor nodig hebben.”

Floris ten Hove is Tech Lead bij Greenberry en Forty. Laten we eens kennis maken met de persoon achter de nieuwe tech afdeling.

Met een bijnaam als Flop - afgeleid van een Floppy disk - is het dan ook niet gek dat Floris ten Hove al vanaf z’n 10de bezig was met computers. Na een kortstondige rap carrière - hij maakte nummers met dj Spag Heddy (ja google gerust even) - begon hij aan zijn studie Communication and Multimedia Design. Na zijn studie begon hij bij MediaMonks en startte hij een eigen productiebureau: Blocklevel. Toen Blocklevel fuseerde met MediaMonks, werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Floris maakte anderhalf jaar geleden de overstap naar Greenberry en Forty om als Tech Lead een eigen development team op te zetten.

Dagelijks multitasken

Als Tech Lead heeft Floris veel verschillende taken. “Ik help het team dagelijks bij vragen en problemen. Daarnaast ben ik ook betrokken bij de planning van projecten en hou ik mij bezig met potentiële nieuwe projecten. Dan geef ik aan of de opdracht op het gebied van techniek haalbaar is en wat we daarvoor nodig hebben.” Toen Floris net bij Greenberry en Forty begon, hield hij zich vooral veel bezig met het bepalen van de tech stack. “Denk aan programmeertalen, frameworks, de architectuur en de tools die we nodig hebben. Dit zijn zaken die als het ware ‘achter’ een website hangen en niet zichtbaar zijn voor de gebruiker. De tech stack bepalen we niet voor elk project helemaal opnieuw, maar we passen er soms wat in aan. Ook doe ik met het team research naar nieuwe technieken of updates van techniek die we nu gebruiken, zodat we kunnen blijven innoveren en optimaliseren.”

De zoektocht naar developers

Maar als we even teruggaan naar het begin: hoe zet je nou eigenlijk zo’n development team op? “Je begint met de strategie: wat wil je nou eigenlijk inhouse gaan maken? Als je dat hebt bepaalt kijk je naar wat voor type developers je daarvoor nodig hebt. Dit hebben we voor onszelf op papier gezet en vervolgens ben ik daar naar op zoek gegaan.” Dit was best een lange zoektocht. “Mo en Ramon vond ik na een half jaar, Freek kwam begin dit jaar en we hebben net Sander, Timo en Ralph aangenomen. Het begin staat er, maar we zijn nog altijd op zoek.”

We willen niemand uitsluiten met onze digitale producten.

Werken met tech principes

Je mag Floris altijd storen voor een goede hersenkraker (behalve als Ajax speelt). Het is namelijk niet makkelijk om te bepalen welke projecten het tech team wel doet en welke niet. Een goede brainstorm leidde tot de volgende aangescherpte visie: “We ontwikkelen waardevolle structurele oplossingen voor complexe vraagstukken. Hierbij stellen we technologie altijd in dienst van de gebruiker.” Dit zijn twee mooie zinnen Flop, maar wat betekent dit nu precies? “De dingen die we maken zijn herbruikbaar: we werken component based en volgens de principes van atomic design. Ook letten we op duurzaamheid. Dit betekent dat we een server alleen maar laten draaien als dat nodig is. We verbruiken precies wat we nodig hebben en niet meer.”

“Ook streven we ernaar dat ons werk zo inclusief mogelijk is. We willen niemand uitsluiten met onze digitale producten. Denk aan inclusive design en alle toegankelijkheidseisen. Dit passen we zoveel mogelijk toe. Daarnaast zijn producten nooit af en denken we altijd aan doorontwikkelen. Dit betekent dus ook dat we agile en scrum werken. Onze producten zijn veilig te gebruiken en we houden de ontwikkeling zo transparant mogelijk. Bijvoorbeeld op het gebied van data, privacy en security.” Voor het development team is het vaak niet mogelijk tot in de detail te definiëren wat ze gaan opleveren, omdat ze altijd onverwachte dingen tegenkomen of keuzes moeten maken in het proces. "De wereld om ons heen is altijd in beweging. Over een project doen we vaak weken of maanden. Daarom werkt het scrum framework goed voor ons. Daarbij staan wij ook achter het principe dat teams multidisciplinair zijn opgezet. Iedereen telt mee en wat hierbij vaak vergeten wordt is de klant. Onze opdrachtgever zien we als partner en maakt ook onderdeel uit van het team.”

Ik wil een positieve impact maken met technologie. Dingen maken die gebruikt worden en waarde toevoegen.

Een positieve impact maken met technologie

De visie van Floris staat dicht bij hemzelf. Hij wil graag iets kunnen toevoegen. “Een van de redenen waarom ik uiteindelijk bij Greenberry en Forty ben beland is omdat ik bijna alleen maar campagnewerk maakte en dit wilde ik niet meer. Ik wil een positieve impact maken met technologie. Dingen maken die gebruikt worden en waarde toevoegen.” Daarnaast vindt het team het ook belangrijk om geen onzin te willen maken. “We willen altijd iets maken voor langere tijd. Geen wegwerpcode. We richten onze Tech Stack ook op deze manier in.”

Een kijkje in de toekomst

Wat wil Floris uiteindelijk bereiken met het team? “Op korte termijn wil ik graag dat iedereen goed op elkaar is ingespeeld. Ik wil dat het team goed kan samenwerken met de klant of andere bureaus. Hier zijn we al mee bezig, maar ik geloof dat als je tot een beter eindproduct wil komen moet de relatie met de klant hetzelfde zijn als met collega’s. Dan haal je het beste in elkaar naar boven.”

Flop’s tips

Noem een concept, website, tool of app die de wereld een beetje beter maakt“Het is een beetje een wij van WC-eend, maar ik vind Extra Teamlid echt een heel mooi project. Het heeft een doel waar iedereen een beetje beter van wordt. Voor een beetje leuker moet je deze website eens bekijken: https://theuselessweb.com/.” 

Welk goed doel zou je moeten steunen?
“Terre des Hommes! En niet alleen omdat wij de nieuwe website hebben gemaakt… Help mee in de strijd tegen kinderuitbuiting!”

Vertel, welke nieuwsbrief, serie of welk instagram-account zou je moeten volgen?
“De nieuwsbrief van Rick Pastoor met tips en inspiratie om slimmer te werken. En lees ook vooral zijn boek, daar moet ik zelf ook gauw weer eens in verder…”

Van welke Greenberry zou jij nou eens meer willen weten?
"Susanne Kamminga!"

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief