Greenberry & Garage2020 bij Health Hub Utrecht

Hoe werken onze designers samen met hulpverleners binnen een project als Extra Teamlid?

Alain en Levi (Garage2020) vertellen in deze zoom-sessie met Health Hub Utrecht over het Extra Teamlid project, het proces, de obstakels en de inzichten tot nu toe.

De impact van een uithuisplaatsing is enorm. Enerzijds natuurlijk voor het kind zelf, maar ook voor de ouders, broertjes/zusjes, buren, andere familieleden enzovoorts. Per jaar worden er 40.000 kinderen uit huis geplaatst. Veel te veel vindt Levi van Dam van Garage2020, een netwerk dat alternatieven ontwikkelt voor de huidige jeugdhulp. Hij ging de samenwerking aan met ons aan om het aantal uithuisplaatsingen flink terug te dringen.

UITHUISPLAATSING

Een kind wordt pas uit huis geplaatst als er echt geen andere oplossing meer is en het de veiligste optie is voor het kind. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom er wordt gekozen voor uithuisplaatsing, bijvoorbeeld als er sprake is van fysieke of emotionele mishandeling. Er zijn ook gevallen waarbij de moeder verslaafd is tijdens de zwangerschap, wat niet wenselijk is voor het kind. Andere redenen kunnen zijn dat een tiener in de armen van een loverboy is gelopen, een kind opgroeit in een crimineel familiesysteem of er is een (trauma)behandeling nodig die niet thuis geboden kan worden. Dit zijn situaties waarin er onmacht is vanuit hulpverleners en soms ook vanuit ouders. “Een uithuisplaatsing is het paardenmiddel van de jeugdhulp, wat je echt alléén maar inzet als het echt nodig is. Het is ook de meest dure vorm van hulpverlening”, vertelt Levi van Dam. Hij is werkzaam bij Garage 2020, een netwerk dat alternatieven ontwikkelt voor de huidige jeugdhulp vanuit de belevingswereld van kinderen en jongeren.

EEN TOOL ONTWIKKELEN

Levi vroeg zich een aantal jaar geleden af of het mogelijk is om met algoritmes de hulpverlening slimmer te maken om zo uithuisplaatsingen te voorkomen. Met hulp van de database van de gemeente Amsterdam ontwikkelde Garage2020 een risicotaxatie tool, waarmee ze vroegtijdig konden voorspellen hoe hoog het risico was op een uithuisplaatsing. Maar toen ze dit wilden toetsen in de praktijk, wilden de hulpverleners er niks van weten. “Ze wisten immers toch zelf wel wat ze moesten doen?”

Garage2020 had hulp nodig van anderen die konden gaan nadenken hoe je de data kon gaan toepassen in de praktijk. Via de Dutch Design Foundation kwamen ze in contact met het digital design bureau Greenberry. Met de kennis van Garage2020 en de creativiteit en nieuwsgierige blik van Greenberry ontstond er een mooie samenwerking. Alain Dujardin, Creatief Directeur bij Greenberry, vertelt dat hun eerste stap was om in kaart te brengen wat er speelt bij de doelgroep en wat de behoeftes waren. Vervolgens gingen ze samen ontwerpen, ofwel co-design samen met hulpverleners en experts, waar uiteindelijk een werkend prototype uitkwam: HET EXTRA TEAMLID

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief