Design Trends 2022
Welke design trends kunnen we verwachten in 2022?
Sarah houdt zich als digital designer ieder dag bezig met de laatste ontwikkelingen in strategisch design. In dit artikel deelt ze haar inzichten en de trends voor 2022.
Dit artikel werd eerder op Medium.com/greenberry gepubliceerd.
Greenberry is een strategisch digitaal design bureau. Dat houdt in dat we niet alleen strategisch onze klantvragen benaderen maar ook strategisch met design bezig zijn. De designers binnen ons team houden zich veel bezig met onderzoek en onderbouwen hun keuzes maar al te graag. Daarom kijken we in dit artikel vooruit naar de trends van het jaar 2022.
1. Design in beweging
Of je nu door een website scrolt of door een treinstation loopt, overal kom je bewegend beeld tegen. Steeds meer ook; iconen die bewegen, micro interacties op knoppen, een laadbalk wanneer je een document verzend en ga zo maar door.
Animatie wordt niet alleen maar gebruikt omdat het een leuke toevoeging is, maar het wordt juist steeds meer toegepast om de gebruiker te helpen (denk aan een animatie van een vragenlijst die laat zien hoeveel vragen er nog zijn) en de aandacht te behouden. Zo zien we steeds meer beweging in illustraties maar ook in de interacties, zoals bijvoorbeeld bij het laden van de pagina. Dit zorgt er niet alleen voor dat een merk zijn eigen gevoel krijgt, maar het zorgt er ook voor dat de gebruiker meer aan de hand wordt genomen door de website heen.
2. Eco design
Terwijl steeds meer merken zich focussen op een duurzame aanpak voor hun bedrijfsvoering en de duurzame ontwikkeling van producten, zie je bij design ook meer invloed van het thema duurzaamheid. Verpakkingen worden gemaakt van afbreekbare materialen en bij digitaal design zie je steeds meer invloeden van de natuur terug komen.
3. Uitgesproken typografie
‘Uitgesproken’ betekent in 2022 niet alleen maar groot en schreeuwerig. Uitgesproken of bold houdt in dat steeds meer merken ervoor kiezen om niet meer de standaard sans serif fonts te gebruiken. Geen Montserrat of Helvetica maar uitgesproken, unieke fonts die laten zien waar het merk voor staat.
Fonts helpen bij het bepalen van een sfeer en om meer identiteit te laten zien. De ‘regels’ die vroeger golden, gelden nu niet meer. Een schreef font is niet alleen maar voor zakelijke bedrijven en een speels rond font niet alleen maar voor kinderdagverblijven. Door de juiste combinaties, tone of voice en de rest van de branding kan elk font werken voor ieder merk.
4. Weg met minimalisme, hallo maximalisme
Steeds meer merken en websites knallen van je beeldscherm af. Merken hebben steeds krachtigere kleurenpaletten en een meer eigen, unieke look and feel. Ook merken die geen heftige kleuren gebruiken, stappen over naar andere manieren om de aandacht te trekken.
Ik schreef het al eerder: merken gebruiken steeds meer uitgesprokener fonts. Maar wat we ook meer (gaan) zien is dat merken toffe, unieke elementen toevoegen. Niet altijd met een specifieke functie maar juist ook om een gevoel over te brengen. Bijvoorbeeld cursor overnames, grote menu’s met grote hover states en pagina overlays voor designelementen of voor een quote.
5. Unieke illustraties
Op meer en meer websites zien we illustraties terug. Unieke, toegespitste illustraties die precies passen bij de content die wordt verteld. Ze worden gebruikt om een merk meer een eigen identiteit te geven.
Waar vroeger een webpagina vooral fotografie en iconen bevatte, maken die nu plaats voor illustraties. Elk merk heeft zijn eigen set met een eigen stijl. Deze komen terug op social media, in geprinte uitingen en presentaties.