‘Ik heb ervaren hoe erg ik terugval op mijn visueel geheugen’
Amanda de Rijk over de masterclass Inclusive Design
Amanda de Rijk is senior UX/UI Designer bij PLUS Retail. Afgelopen oktober nam ze deel aan de masterclass Inclusive Design die we samen met de Hogeschool Utrecht organiseren. Waarom besloot ze mee te doen? Heeft de masterclass haar aan het denken gezet? En hoe is ze daar vervolgens mee aan de slag gegaan? We videobelden haar om daarover bij te kletsen.
Vertel, wat was voor jou de reden om mee te doen aan de masterclass Inclusive Design?
‘In 2025 komt er een nieuwe toegankelijkheidswet aan voor websites. De toegankelijkheidseisen waar de overheid bijvoorbeeld al aan moet voldoen, die gaan dan ook voor ons gelden. Maar ik was juist benieuwd wat ik nú al kan doen, niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik heb lang als developer gewerkt, technisch weet ik dus wat ik kan doen. Als UX/UI Designer was ik juist benieuwd hoe je inclusiviteit onderdeel maakt van je design proces.’
Waar liep in jouw organisatie tegenaan op het gebied van Inclusive Design?
‘PLUS is van oudsher een kruideniersbedrijf. Onze supermarkten zitten veelal in de kleine dorpjes. Toen ik een supermarktondernemer interviewde, vertelde hij over een vrouw met een visuele beperking. Ze meldde zich altijd bij de servicebalie, een medewerker ging dan met haar mee de winkel in om de boodschappen te verzamelen en te helpen bij het afrekenen. Je ziet dus dat inclusiviteit in de fysieke winkels belangrijk is. Ik wil dat ook naar ons online platform trekken.
Veel concurrerende supermarkten stappen over naar volledig digitaal sparen via de app, maar wat betekent dit voor hun klanten? We hebben in Nederland te maken met vergrijzing, kunnen alle ouderen wel overweg met een app? En als je een visuele beperking hebt en niet opgegroeid bent met digitale middelen, kan je de app dan besturen met bijvoorbeeld je stem? Het zou erg jammer zijn als deze mensen worden buitengesloten van het sparen voor koopzegels of van spaarcampagnes.’
Leuk om een inkijkje te krijgen in de supermarktbranche ;) Hoe heeft de masterclass je geholpen bij dit vraagstuk?
‘Nou, de ochtend met Simon Dogger (een non-visueel ontwerper, red.) heeft me erg aan het denken gezet. Hij heeft ons laten ervaren hoe je gebruikmaakt van een laptop en het internet als je niet kan zien. Ik merkte hoe erg ik zelf terugviel op mijn visuele geheugen, maar als je nooit hebt gezien, kan je dat natuurlijk helemaal niet doen.
Ik dacht meteen: ik kan de browsers niet veranderen, maar ik kan wel meer aandacht geven aan onze websitestructuur en hoe accessibility tools onze website uitlezen. Dat is heel praktisch. Verder is mijn mindset denk ik vooral veranderd. Als ik over een oplossing ga nadenken, dacht ik wel vanuit de doelgroep, maar heel globaal. Daarna ging ik kijken hoe we een product geschikt konden maken voor een kleinere doelgroep. Nu ga ik dat andersom doen: ik begin bij de edge cases, en vanuit daar zoom ik uit naar de grotere groep.
Verder ben ik vooral veel zaadjes aan het planten bij mijn collega’s. Bijvoorbeeld bij de afdeling Consumer Insights: hoe komen we in contact met hulpbehoevende mensen? En hoe kunnen we écht hun behoefte onderzoeken?
Tot slot, wat betekent inclusive design na deze masterclass voor jou?
‘In deze wereld ben je jezelf al snel kwijt als je niet met digitale producten overweg kan. Bijvoorbeeld als je hypotheek ineens helemaal digitaal wordt. Dat verwijten veel mensen zichzelf. Maar dat is niet eerlijk, het is aan de bedrijven en organisaties die kiezen voor digitaal, om het toegankelijk en inclusief te maken. Inclusive design gaat voor mij dus over een product maken waar iedereen iets mee kan én ervoor zorgen dat niemand zich buitengesloten voelt.’