Inclusief designen? Deze 5 tips helpen je op weg
Diversiteit en inclusie zijn hot topics in digital design. Zeker met het oog op de nieuwe European Accessibility Act, die het maken van toegankelijke digitale producten verplicht maakt. Bij Greenberry gaat inclusief design veel verder dan alleen toegankelijk ontwerp. Zo houden we zoveel mogelijk rekening met alle vormen van menselijke diversiteit bij het maken van digitale ervaringen. Hoe we dat doen? Dat vertel ik je in dit artikel.
Tip 1: Betrek verschillende mensen bij je product
Door verschillende mensen actief te betrekken bij het maken van je product, zorg je ervoor dat het product een diverse groep gebruikers aanspreekt. We nemen namelijk veel verschillende perspectieven mee, die allemaal waardevolle input geven. En ervoor zorgen dat we geen belangrijke zaken over het hoofd zien. In de praktijk zie ik dat dit zich vertaalt in het rekening houden met verschillende persoonlijke kenmerken:
- Taal
- Gender
- Leeftijd
- Cultuur
- Etniciteit
- Economische situatie en opleiding
- Fysieke, mentale en zintuiglijke diversiteit
Tip 2: Ga verder dan de basis
Bij toegankelijkheid wordt snel gedacht aan kleurcontrast en lettergrootte, maar designen voor inclusie gaat verder. Zo houd je bijvoorbeeld ook rekening met iconen en illustraties. Iconen en illustraties kunnen in verschillende culturen namelijk hele andere betekenissen hebben. Voorbeeld: een duim omhoog steken betekent in bijna alle culturen ‘goed bezig’, maar in het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en sommige delen van West-Afrika is het gebaar vergelijkbaar met 'stik erin!'. Die fout wil je niet maken. Dus ook al denk je dat het voor jouw doelgroep niet relevant is, sta er in ieder geval bij stil.
Tip 3: Laat je niet uit het veld slaan
Inclusief design is continu in ontwikkeling. Zo dachten we vroeger dat de gebruiker het fijn vond dat een knop een Disabled State had. Inmiddels leren we dat gebruikers zo’n knop bij het invullen van een formulier helemaal niet zo fijn vinden. Want, wat ze in praktijk vaak denken: ‘waarom kan ik het niet verzenden?'. We weten nu dat het beter is om de knop altijd beschikbaar te maken. En daarbij een foutmelding te geven wanneer er nog iets mist in één van de velden dat verplicht is.
Soms denk je dus dat je goed bezig bent, maar blijkt dat toch iets minder waar. Dit is niet erg! Net zoals met veel dingen in het leven moet je open staan voor feedback en veranderingen. En wat daarbij heel erg helpt, is testen met diverse gebruikers. Hier leer je veel van, kijk maar naar de volgende tip.
Tip 4: Test met diverse gebruikers
Wanneer je een website ontwerpt, is testen onmisbaar. En niet alleen om te zorgen dat development het bouwt zoals bedoeld is 😉. Met testen kun je de gebruikerservaring testen, waardevolle feedback ophalen en heel veel leren over hoe mensen door je website heen gaan. Een paar tips als het gaat over testen met gebruikers:
- Identificeer zo veel mogelijk de gebruikersdoelgroep vooraf en zorg dat je testgroep deze weerspiegelt. Is 80 procent van de bezoekers 65+? Zorg dan dat je testgroep dat ook is.
- Zorg dat je binnen je geïdentificeerde gebruikersdoelgroep niet alleen mensen binnen je eigen sociale kring test. Kijk ook of je kunt testen met andere achtergronden en/of levenservaringen. En denk ook aan mensen met verschillende beperkingen.
- Het is het beste om niet pas op het einde te testen. Test bijvoorbeeld ook je nieuwe huisstijl met een diverse groep. Of leg een eerste schets van je product voor aan 5 tot 6 gebruikers uit de doelgroep. Zo doe je van het begin af aan inzichten op die je product verbeteren.
Tip 5: Zorg voor een zelfde ervaring voor alle gebruikers
Mijn laatste tip vind ik zelf een hele belangrijke. Zorg er zo veel mogelijk voor dat wanneer je een website of digitaal product ontwerpt, de gebruikerservaring voor alle gebruikers hetzelfde is. Want ook als je aan het hele lijstje met normen van WCAG voldoet, betekent dat nog niet dat je ook een bruikbare of vergelijkbare ervaring biedt. Bij het ontwerpen van de website kun je al vroeg keuzes maken om dit te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het volgende: als je een afbeelding hebt met daarop tekst moet een gebruiker die de behoefte heeft aan hoog contrast gebruikmaken van een hoog contrast knop. Anders kunnen ze de tekst niet lezen. Zoiets kun je vermijden, door ervoor te zorgen dat je zo’n knop helemaal niet hoeft aan te bieden. Fijn voor de gebruiker, want zo geef je hen niet het gevoel anders te zijn dan de ‘standaard’ gebruiker.
Met deze 5 tips kom je al een heel eind in het ontwerpen van inclusieve ervaringen. Wil je verdieping en zelf meer praktische handvatten om een zo breed mogelijk publiek te bereiken? Meld je dan aan voor de Inclusive Design training op de Greenberry Academy.