Joods Cultureel Kwartier en Greenberry lanceren educatieve museumapp

In een tijd met de groeiende behoefte om polarisatie tegen te gaan, lanceerde het Joods Cultureel Kwartier (JCK) in samenwerking met Greenberry een educatieve museumapp. Specifiek ontworpen voor jongeren tussen 12 en 14 jaar, biedt de app een innovatieve benadering om de Joodse geschiedenis te ontdekken.

Het Joods Cultureel Kwartier (JCK) is het kennis- en collectiecentrum over 400 jaar Joodse aanwezigheid in Nederland. JCK is gevestigd op vier locaties in de historische Joodse buurt van Amsterdam. De educatieve museum app is ontwikkeld voor twee van deze locaties: de Portugese Synagoge en het Nationaal Holocaustmuseum. Het Nationaal Holocaustmuseum, dat haar deuren op 11 maart 2024 opent, is het eerste en enige museum in Nederland dat de geschiedenis van de Jodenvervolging in ons land vertelt.

Deze app is niet slechts een educatieve tool; het is een sleutel tot begrip en dialoog tussen generaties en gemeenschappen. We hopen dat het bijdraagt aan een wereld waarin verschillen worden gewaardeerd en begrepen.

Kiki Stoffels, managrer publiek Joods Cultureel Kwartier

Een educatieve museumapp: spiegelen en inleven

De app is ontwikkeld in samenwerking met Greenberry: een digitaal bureau gespecialiseerd in innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Jongeren worden in de app aan het denken gezet over vijf belangrijke thema's in hun leefwereld: liefde, familie, vriendschap, de klas en identiteit. Door zichzelf te spiegelen aan de rijke cultuur van de Joodse gemeenschap, krijgen jongeren een dieper begrip van hun eigen opvattingen en ideeën. 

De doorvertaling van de app in het Nationaal Holocaustmuseum voegt een nieuwe dimensie toe aan deze educatieve ervaring. In tegenstelling tot de versie voor de synagoge maakt deze doorvertaling geen persoonlijke vertaalslag naar jongeren. Leed kan immers niet met elkaar worden vergeleken. De vragen in de app nodigen daarom uit tot empathie en inlevingsvermogen in de verhalen van Joden. Die verhalen gaan over anti-Joodse maatregelen, onderduiken, verzet, verraad en verschillende kampen.

Het digitale ontwerp is specifiek geoptimaliseerd voor tablet. De visuals in de Portugese Synagoge-tour tonen personages in herkenbare situaties en zijn gegenereerd door AI. De app is door verschillende middelbare schoolklassen getest in de Portugese Synagoge en met een pilotdag in het Nationaal Holocaustmuseum.

Samen met het JCK hebben we een innovatieve digitale ervaring gecreëerd die niet alleen educatief is maar ook bruggen slaat tussen culturen. We zijn trots op de samenwerking en kijken uit naar de impact van deze app op jonge generaties.

Alain Dujardin, Creatief Directeur Greenberry

Wil je ook een educatieve applicatie voor jouw doelgroep ontwikkelen?

Alain denkt graag met je mee. 

Bel of mail met Alain.

Alain
Creative director & partner

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief