Wat de Apple Vision Pro kan betekenen voor UX Design
UX-designer Diederik maakte een AR UX Design Cheat Sheet
Dit artikel is ook op Medium.com/greenberry gepubliceerd. Volg ons daar!
Of je nou in het Apple-fankamp zit of niet: de iPhone heeft in 2007 de smartphone-wereld op zijn kop gezet. Fysieke toetsenborden maakten plaats voor touchscreens, (rest in peace Blackberry), en gebruikers moesten het gebruik van een touchscreen vanaf nul leren. Daarvoor introduceerde Apple het skeuomorfisme: apps die eruitzien als echte objecten, denk aan de notitie- app die eruitziet als een notitieblok. Een gamechanger!
Nu, in 2024, staan we aan de vooravond van de Next Big Thing: de Apple Vision Pro. Dit is een mixed-reality-bril, een mix van 'virtual reality' (VR) en 'augmented reality' (AR). Ontwerpen voor een ruimtelijke interface, zoals de Vision Pro, is écht wat anders dan een website of app ontwerpen. Voor iedereen die bezig is met AR/VR-ontwerp, maakte mijn innerlijke game-designer dit AR UX Design Cheat Sheet. Deze vier tips helpen je tijdens het ontwerpen van ruimtelijke interfaces en UX.
1. Positie in de Ruimte & Peripheral Vision
Slim nadenken over waar je info neerzet is key. We zijn niet meer gebonden aan een rechthoekig scherm, maar kunnen informatie in de gehele ruimte plaatsen. Zelf op de Z-as. Plaats daarom de belangrijkste informatie midden in je blikveld en minder belangrijke info aan de zijlijn of in het perifere zicht.
2. Grootte van informatie
Zwarte letters op een wit scherm (of andersom, want dark mode 🦇) zijn makkelijk te lezen. Maar, zodra er beeld achter verschijnt, wordt lezen ineens een stuk ingewikkelder. Gebruik daarom genoeg (semi-transparante) achtergronden en schaduwen om je tekst leesbaar te houden. En onthoud: maak die letters vooral niet te klein. Een dikker lettertype kan bij AR/VR ontwerp echt geen kwaad.
3. Skeuomorfisme Parallellen, Gebaren en Bewegingen
Laat je inspireren door de echte wereld. Gebaren zoals iets wegwuiven of pinchen om iets te vergroten voelen natuurlijk aan. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden, het rolt prima zo! Dus wie weet is gebarentaal hiervoor wel de sleutel.
4. Feedback
Wanneer je op een knop drukt in AR krijg je geen fysieke feedback. Je voelt niet hoe je vinger de knop indrukt en je hoort geen geluid. Daarom is een heldere en intuïtieve respons superbelangrijk. Je wilt voorkomen dat mensen gaan twijfelen of elementen in je ontwerp interactief zijn of niet. Het geven van feedback kan door visuele cues zoals hover states, maar ook door het inzetten van geluid. Nog een reden om eindelijk een sound designer aan te nemen.