Is dit het begin van de roaring twenties?

Paulien voorspelt in MarketingTribune de trends in digital design

27 januari 2020

MarketingTribune vroeg digital designers naar trends in digital desing voor het begin van het nieuwe decennium, en dan met name de trends die de marketeer niet mag missen. Lees hier het volledige interview dat Dutch Digital Design en MarketingTribune hielden met berry Paulien.

Welke trends zie jij in digital design voor 2020 - en waaraan zie je dat?

In een onvoorspelbare wereld die onzeker aanvoelt door politieke en sociale onrust, klimaatverandering en een groeiende on-demand cultuur is het nog altijd van toenemend belang dat een designer begrip heeft over de impact die zijn/haar werk kan hebben en de urgentie die het design moet uitstralen.
 
Om boven deze ruis uit te komen zagen we in 2019 al veel design bewegen naar extremere vormen, animatie, typografie en kleuren. Er heerst een gevoel van activisme, wat zich uit naar individuele, abstracte en vernieuwende vormen om het design te laten differentiëren.
Er is meer begrip voor het feit dat een merk niet alleen om een logo draait en er een design moet bestaan dat over meerdere touch-points moet werken, in allerlei contexten.
 
Er zal in 2020 meer ‘outside-the-box’ gedacht gaan worden. Typografie speelt hier een grote rol en wordt steeds vaker toegepast als het hoofdingrediënt van een merk of project. Hier zal nog speelser mee om worden gegaan en ook steeds meer experimenteel worden. Custom-fonts zullen geen uitzondering zijn en geanimeerde typografie steeds creatiever, met name ook door de groeiende mogelijkheden binnen de technologie.
 
Ook motion blijft een grote rol spelen. Dit zal steeds meer bijdrage aan de uitstraling en gezicht van een merk en helpen bij het communiceren van hun boodschap. Motion krijgt meer toegevoegde waarde binnen design dan dat het alleen een visueel element is. Dit hangt ook samen met dat er steeds vaker een menselijk gevoel neergezet wordt in digitaal design. Dit in de vorm van vloeiende bewegingen, handgemaakte illustraties en veel geanimeerde organische vormen.
 
In 2020 zal het vaker een vereiste worden dat de designer niet alleen op creatief vlak zijn werk benaderd maar ook, door toenemende co-creaties met de klanten, het vermogen heeft om op strategisch niveau het werk te benaderen en door te vertalen. Doordat elk bedrijf digitale mogelijkheden binnenshuis heeft, is het nog belangrijker dat je als designer je toegevoegde waarde zichtbaar maakt. 

Welke daarvan mag de marketeer niet missen, en waarom niet?

De marketeer moet de waarde gaan inzien van een individuele uitstraling en authenticiteit. We moeten elkaar niet blijven volgen in gedrag en het maken van homogeen design. In een snel bewegende markt, en met jongere generaties die niet altijd het belang van vorige generaties inzien, moet een merk zich goed kunnen differentiëren door creativiteit te tonen. Dit door expressief kleurgebruik, bold typografie en motion die waarde toevoegt voor de boodschap. Last but not least, het is een must om te ontwerpen voor meerdere ‘experiences’ op verschillende devices en touch-points.

Hoe ziet het komend jaar eruit voor je eigen bureau?

De trend rondom bold en impactvol design, gedreven door de on-demand cultuur, zullen wij zeker meenemen in ons ontwerp en werkwijze. Al vaak dragen designers bij ons meerdere petten om op verschillende onderdelen van een traject mee te draaien. Met het zicht op meer co-creaties, zal het er voor zorgen dat designers naast het visuele design ook steeds vaker op meerdere vlakken mee zullen gaan moeten denken. 
 
We blijven veel experimenteren om motion een groter onderdeel te maken van ons werk. En onze creativiteit blijven we pushen door visueel gewaagde oplossingen te ontwerpen die hun doel bereiken en positieve impact op de maatschappij hebben.

Bij Greenberry geloven we sterk dat design en interactie de wereld beter kunnen maken. We zetten dit in om organisaties te helpen complexe vraagstukken op te lossen en duurzame groei te realiseren.