Een keuzekompas dat apps voor mensen met reuma op waarde schat

Klant
ReumaNederland

In Nederland leven 2,3 miljoen mensen met reuma. De beschadiging van hun gewrichten en spieren is nog steeds niet te genezen. Daarom wil ReumaNederland mensen met reuma op alle mogelijke manieren ondersteunen in hun dagelijkse strijd. Bijvoorbeeld door het geven van betrouwbare patiënteninformatie. En door mensen met reuma met elkaar te verbinden. Nu was de vraag of ReumaNederland óók een rol kon spelen in het aanbieden van relevante apps.

HOE BEPALEN WE OF REUMANEDERLAND EEN ROL KAN SPELEN IN HET AANBIEDEN VAN RELEVANTE APPS?

Een onderzoekende aanpak

Toen we aan de slag gingen met de vraag van ReumaNederland, was de uitkomst nog onzeker. Daarom kozen we voor de methode ontwerpend onderzoek. Dat is leren door te doen: inzichten die we opdoen tijdens het proces, worden actief meegenomen in de vervolgstappen. De ontwerpvraag kan daarbij steeds veranderen, op basis van onderzoek. Dat maakt het spannend, maar ook leuk!

First things first: gebruikersonderzoek

Waar hebben mensen met reuma behoefte aan? En kunnen apps inspelen op die behoeften? Om dat te onderzoeken hebben we in co-creatie met ReumaNederland een patient journey opgesteld. De journey brengt  de verschillende fases in kaart die mensen met reuma doorlopen. Denk aan het ontstaan van klachten, het verwerken van de nieuwe situatie en het vinden van een juiste behandeling. Vervolgens interviewden we verschillende mensen met reuma én reumatologen. Zo konden we de fases valideren en onderzoeken waar mensen met reuma per fase behoefte aan hebben.

Klap erop

De interviews leverden een heleboel behoeften op. Denk aan een goede relatie met je zorgverlener, het bijhouden van klachten en lotgenotencontact. Maar ook: hulp bij het innemen van medicijnen, informatie over fit blijven en emotionele ondersteuning. We concludeerden al snel dat apps inspelen op deze behoeften en dat het voor ReumaNederland dus logisch is om relevante apps aan te bieden. Aan de slag dus maar!

Een nieuwe ontwerpvraag

De vraag was inmiddels niet meer óf ReumaNederland relevante apps kon aanbieden voor mensen met reuma, maar hóe. En dat was ook een grote vraag. Als ReumaNederland apps aanraadt, moeten ze niet alleen relevant zijn, maar ook betrouwbaar. ReumaNederland kon dus hulp gebruiken bij het beoordelen van apps, zodat ze met een gerust hart konden zeggen: ‘ja, deze raden wij aan!’ De ontwerpvraag werd daarom: 

Hoe kunnen we de waarde van digitale hulpmiddelen beoordelen zodat ReumaNederland op elk moment van de patient journey de juiste relevantie kan bepalen?

Eerste hulp bij keuzes maken

In een co-creatiesessie verzamelden we alle factoren die voor ReumaNederland belangrijk waren bij de beoordeling van een app. Is de privacy van de app in orde? Hoe zit het met de gebruiksvriendelijkheid? En is de app ontwikkeld in samenwerking met artsen of experts? Deze vragen bundelden we in een fysiek prototype, dat we vervolgens testten met de eindgebruiker. In dit geval was dat ReumaNederland zelf, aangezien zij de beoordeling gingen doen. Met de test haalden we nog veel scherpe inzichten op, die we doorvertaalden naar de eerste versie van het ‘Keuzekompas’: een tool die ReumaNederland helpt om de waarde van apps te bepalen.

Naar buiten ermee!

Met het Keuzekompas heeft ReumaNederland een gestandaardiseerde manier om apps te beoordelen. En de apps die het kompas doorstaan? Die zijn natuurlijk geschikt om daadwerkelijk aan te gaan bieden. Daarom werken we op dit moment met ReumaNederland aan een online omgeving met alle geschikte apps. Dat doen we binnen het patiëntenplatform Reuma.nl. Zo kunnen mensen met reuma snel een app vinden die past bij hun behoeften.

OOK ONTWERPEND ONDERZOEK INZETTEN OM JOUW DOELGROEP TE HELPEN?

Evelien denkt graag met je mee. 

Bel of mail met Evelien .

Evelien
Strateeg

design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief