Heb jij wel eens getwijfeld?
Gemiddeld zit er in elke klas één kind dat wordt mishandeld. Tussen partners komt huiselijk geweld ook vaker voor dan je denkt. En wist je dat maar liefst 1 op de 20 ouderen ermee te maken krijgt?
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat zo min mogelijk slachtoffers er alleen voor staan?
Jíj kunt iets doen
Hugo de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, wil aandacht voor de rol van omstanders bij huiselijk geweld. En mensen activeren om zelf in actie te komen, ook als ze twijfelen. Want dat doen ze. ‘Zie ik het wel goed?’ en ‘Is het wel aan mij om iets te doen?’. In de publiekscampagne ‘Het houdt niet op, totdat je iets doet’ staan deze herkenbare twijfels centraal.
Het ministerie van VWS wil omstanders overtuigen dat hun rol van levensbelang is en ze handvatten geven om in actie te komen.
Van ‘hee, dit herken ik’ naar ‘dit kan ik doen’
Bewustwording creëren is één ding, gedragsverandering een tweede. Nadat je de commercial hebt gezien, wil je weten wat jij kunt doen. Om het juiste handelingsperspectief te bieden, haalden we informatie op bij communicatiespecialisten, beleidsmedewerkers en gedragswetenschappers van het ministerie. In samenwerking met hen zetten we deze om in platform met een empathische boodschap en duidelijke user experience: ikvermoedhuiselijkgeweld.nl.
Herkenning, overzicht en vertrouwen
Op ikvermoedhuiselijkgeweld.nl vragen we je eerst om wie jij je zorgen maakt. Een kind, iemands partner of een oudere? We introduceren drie stappen: let op de signalen, ga in gesprek, en vraag advies en hulp. Je vindt er ook echte verhalen van omstanders die iets met hun vermoedens hebben gedaan. Want, als je zo’n verhaal hoort, is de kans groter dat jij zelf ook in actie komt.
Vriendelijk design
Het platform gaat slim om met de technische mogelijkheden van het Platform Rijksoverheid en is ontworpen met digitale toegankelijkheid voorop. Met slimme keuzes in copy en design, zorgen we dat omstanders zich begrepen en ondersteund voelen. Illustraties maken de verschillende stappen van vermoedens en acties herkenbaar, animatievideo’s in diezelfde stijl leggen stap voor stap uit wat je kunt doen.
Empathische copy
De copy is eenvoudig en helder, zodat iedereen het kan begrijpen. We gebruiken concrete voorbeelden van hoe je een lastig gesprek voert en delen verhalen van omstanders die hun twijfel omzetten in actie. Zo geven we iedereen met een knagend onderbuikgevoel het vertrouwen dat zij in actie kunnen komen.