Een grote missie die toch persoonlijk voelt
Vooral op sociaal gebied verandert er de afgelopen jaren veel in Nederland. Daardoor lopen organisaties tegen nieuwe uitdagingen en vragen aan. ‘Welke impact heeft wat wij doen op de maatschappij? En hoe kunnen we vooruit in deze veranderende wereld?’
Welke perspectieven helpen organisaties in een veranderende maatschappij?
Berenschot helpt bedrijven en organisaties in de publieke sector met duurzame plannen voor vooruitgang. Haar consultants vallen daarbij op met hun oog voor mens en maatschappij. Maar die eigenheid en ook de digitale, innovatieve kant van Berenschot bleek uit imago-onderzoek nog onbekend.
Daarnaast had Berenschot nog twee andere uitdagingen die ze met ons aan wilde gaan: door vele kleine wijzigingen was de structuur van haar platform ongebruiksvriendelijk geworden. En zo Berenschot’s diensten en digitale aanbod slecht vindbaar. Dat moest beter!
Welk ontwerp geeft ruimte aan de missie en maakt de diensten van Berenschot toegankelijk?
Op de koffie
Feeling krijgen bij het uitgebreide aanbod en de bestaande diensten- en websitestructuur van een bedrijf zoals Berenschot? Dat gaat het makkelijkst als je bij het team langs gaat en ze het hemd van het lijf vraagt. Tijdens een eerste kennismaking bespraken we welke co-creatie sessies ervoor konden zorgen dat wij steeds de juiste Berenschot kennis in huis hadden voor ons ontwerpproces, en team Berenschot steeds kon meebeslissen op strategische en creatieve richtingen.
Een missie is meer dan mooie woorden
Berenschot positioneert zich als grondlegger van vooruitgang. Een prachtige claim die je maar op één manier geloofwaardig maakt: met bewijs. Daarom besloten we dat publicaties en cases een prominente plek moesten krijgen. Berenschot experts bovendien afzender van elke publicatie of case. Die afzender weet écht van het onderwerp af en is zo ook makkelijk bereikbaar voor vragen.
De oude sitestructuur was gebaseerd op de organisatiestructuur, inside-out. En daar wilden we van af. We plaatsten de gebruiker centraal tijdens ons proces en ontwierpen een merkplatform waar klanten snel de oplossing kunnen vinden die zij zoeken. Bovendien kunnen ze op hetzelfde platform de oplossingen afnemen, digitaal beheren én gebruiken binnen hun persoonlijke klantomgeving - een ruimte die er tot dan toe niet was.
Betrouwbaar met een kwinkslag
Om de positionering in alle stijlelementen tot leven te wekken, gingen onze art directors en digital designers aan de slag met de online brand identity van Berenschot. Voor een vertaalslag die de user experience versterkt en helemaal anno nú is.
Berenschot staat voor betrouwbaarheid met een eigenzinnige kwinkslag. De betrouwbaarheid vind je in het bekende Berenschot blauw. De kwinkslag in het okergeel, dat we kozen om een fris accent te leggen op een gevoel van expertise. Al deze kleuren hebben we binnen een fris, blond grid met veel wit tot leven laten komen, voor overzicht en rust. In fotografie staat warmte en menselijkheid voorop.
Samen met onze technische partner Arlanet kozen we voor een vast grid (bootstrap). Deze technische keuze is normaal niet zichtbaar, maar voor Berenschot wel: het geeft een speels doorkijkje in de belangrijkste expertisegebieden van Berenschot. En, om het eigenzinnige karakter van Berenschot te benadrukken breken we her en der uit dat grid.
Een speciale klantomgeving voor digitale betrokkenheid en self service
Voorheen gingen documenten als assessments en benchmarks gewoon over de mail, en werd elke productaanvraag handmatig beantwoord. Nu gaat dat gebruiksvriendelijker voor klant en medewerker. De nieuwe persoonlijke klantomgeving maakt digitaal advies mogelijk en biedt groeiruimte, zodat klanten hier straks ook documenten kunnen beheren, trainingen kunnen boeken en cursusmateriaal kunnen inzien. Op dit moment kunnen klanten er al benchmarks, assessments en marktanalyses afnemen om hun business beter af te stemmen op markt, mens en maatschappij.