3 vragen aan educatie-verbeteraar Nanne Wytze Brouwer

Nanne werkt als freelance strategisch ontwerper onder de jaloersmakende naam ‘de Toekomstfabriek’. Zijn ontwerpskills zette hij ook in voor onze museumapp voor het Joods Cultureel Kwartier. We spraken Nanne over anders leren kijken, glamour op LinkedIn en burgerinitiatieven.

Meer weten over het Joods Cultureel Kwartier? bekijk case

Waarom vond je het Joods Cultureel Kwartier een tof project?

‘Musea hebben vaak een stoffig en dof imago. Maar ik geloof juist dat deze plekken mensen dichter bij elkaar kunnen brengen. In de museumapp worden jongeren geprikkeld om te ontdekken dat we in onze dromen, behoeftes en ideeën eigenlijk niet zo gek veel van elkaar verschillen. Dat vind ik een mooi idee. Met dit project wil ik eraan bijdragen dat bezoekers anders leren kijken naar de mensen om hen heen. En ja: als ontwerpers moesten we daarvoor flink aan de bak. Het ambitieniveau van hoe we interactieve ervaringen in het onderwijs en de culturele sector ontwerpen, mag best een stap omhoog.’

Wat is jouw pro tip als strategisch ontwerper?

‘Bij innoveren denken mensen soms aan samen post-its plakken tijdens een brainstorm (en lekkere koekjes). Maar innoveren lukt alleen wanneer collega’s samen begrijpen welk probleem je gaat oplossen en hoe iedereen een stukje van het succes in handen heeft. Daarom is het belangrijk om vanaf het begin de juiste mensen uit je organisatie te betrekken. Niet alleen ter kennisgeving maar juist in een samenwerking waarin je echt van elkaar kunt leren. Je moet samen bereid zijn je handen vuil te maken en door te gaan tot het eind. De laatste 20% van de implementatie kost soms meer dan 80% van je tijd. Best intens en minder glamorous voor je LinkedIn, maar wel te gek als het lukt.’

Welk ander digitaal product inspireert jou?

‘Ik geloof dat ontwerpers mensen in staat kunnen stellen zich te organiseren en verenigen door middel van digitale technologie. Een sterk voorbeeld hiervan vind ik het project Hollandsche Luchten: een burgerplatform voor het collectief meten van de luchtkwaliteit in de IJmond rondom Tata Steel. De staalproductie van dit bedrijf heeft grote gevolgen voor de leefomgeving van bewoners, waaronder een sterk verhoogd aantal meldingen van kanker. Het platform biedt bewoners de mogelijkheid om data te verzamelen en het gesprek aan te gaan met gemeenten, experts en bedrijven - om uiteindelijk tot concrete oplossingen te komen.’

Wil je ook een educatieve applicatie voor jouw doelgroep ontwikkelen?

Alain denkt graag met je mee. 

Bel of mail met Alain.

Alain
Creative director & partner

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief