Reizen door Europa? Dat doe je met de trein

Klant
Eurail

Op ontdekkingstocht door Europa? Laat maar staan dat vliegtuig. De trein is een duurzamer alternatief! Maar dan moet het wel even makkelijk zijn om je ticket van A naar B te boeken. Of om onderweg handige reisinformatie te vinden.

Hoe maken we je treinreis door Europa zo makkelijk mogelijk?

Op naar de eerste halte voor digitale transformatie

Met een Eurail Pass kun je gebruikmaken van 65 internationale vervoersbedrijven door heel Europa. Hoewel Eurail al een app had, werkte het bedrijf nog met papieren tickets. En miste de app de gebruiksvriendelijkheid en toegevoegde waarde die Eurail zijn reizigers graag biedt.

Hoe kunnen we treinreizigers het beste ondersteunen tijdens hun reis?

Stressvrij onderweg

Het team van Eurail kwam naar ons toe met de vraag: hoe kunnen we onze app aanpassen om een social community te worden? Een uitdaging waar we graag bij helpen. Maar we onderzochten eerst of de doelgroep die social community ook zag zitten.

In samenwerking met de innovatie-experts van Forty interviewden we treinreizigers van over de hele wereld via Skype. Deze interviews brachten ons via de jobs to be done methode tot de drie belangrijkste behoeftes van reizigers: minder reisstress, meer uit je reis halen en mooie herinneringen onthouden.

Tijdens de interviews ontdekten we dat mensen wel sociaal contact zochten, niet als doel maar als instrument tot een betere reiservaring. Zo installeerde een reiziger Tinder om tips te krijgen van locals.

Floor, Innovatiestrateeg

BEHIND THE SCENES

Interviews via Skype met treinreizigers, value proposition en jobs to be done sessie.

Digitale basis

We stelden een ambitieuze roadmap voor de Eurail app op. En om de transitie van papier naar digitaal zo soepel mogelijk te maken, begon die bij het neerzetten van een digitale basis. 

Relevante informatie, op het juiste moment

Tijdens Lean Canvas sessies en een Innovation Sprint ontwikkelden we een propositie die de belangrijkste behoeftes van reizigers beantwoordt, bijvoorbeeld met een seintje als je een nieuw station nadert, of een herinnering aan mooie momenten als je een stad verlaat.

Gebruiksvriendelijk ontwerp in een complexe omgeving

Om te ontdekken hoe we de customer journey digitaal beter kon, stapten we zelf de trein in voor usability testen. De resultaten werkten we samen met Elastique uit in een app die je reis digitaal in kaart brengt. Eurail verbindt 65 internationale vervoersbedrijven en hun routes nu in één app, zodat iedereen Europa kan ontdekken met de trein.

Een vernieuwde user experience begeleidt je nu door het woud aan informatie. Ook de copy werd aangepakt: van ingesleten ‘papieren' jargon, naar heldere taal die je reisbeleving leuk en comfortabel maakt.

Staat jouw bedrijf ook voor een digitale transformatie?

Heb je een complexe vraagstelling waarbij je digitale stappen wilt zetten? Neem dan contact op met Sebastiaan Bode. Meer weten over hoe Eurail werelden verbindt, of hoe wij grote digitale projecten aanpakken? Neem een kijkje op de Eurail site.

Bel of mail met Sebastiaan.

Sebastiaan
Strategy Director

design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief